Virknålar

Jag köpte två paket FIMO-lera för ett tag sedan som jag tänkte testa att bygga på mina virknålar med. Alltså bygga på skaften lite så de blir lite skönare att hålla i. Nu äntligen fick jag tummen ur att fixa med det!
Jag hade fyra nålar att jobba med. Först knådade jag leran lite. Den var ganska hård i början. Sedan formade jag som långa korvar i vitt och rött och snurrade ihop till en lite tjockare kortare korv. Tyvärr så färgade ju den röda leran av sig så det vita blev typ rosa… Och mina handflator var helt röda de med!
20140610-192816-70096461.jpg
20140610-192816-70096848.jpg
Sedan tryckte jag i en virknål i från kortänden. Sen nöp jag ihop kring halsen på nålen. Jag formade handtaget lite platt och till sist nöp jag till med tummen och pekfingret, som jag håller när jag virkar. Viktigt att tänka på är ju också att kroken hamnar åt rätt håll!!! Alltså rakt upp om den ligger platt på bordet.
20140610-193129-70289089.jpg

20140610-193129-70289497.jpg
De sista två gjorde jag lite mer enfärgade med lite figurer på.
En annan bra sak är ju att markera vilket nummer nålen har, eftersom man bakar in numret som står på. Jag tryckte dit lite siffror med en tjock nål.
Sedan var det bara att grädda i ugnen i en halvtimme!

20140610-193407-70447163.jpg

20140610-193407-70447652.jpg
Efter lite testvirkning måste jag säga att det blev riktigt bra! Nålarna blir ganska tunga om man jämför med hur de var innan. Men det vänjer man sig väl vid. Kanske finns nån annan lera man kan använda annars som är lättare? Vad vet jag. Dessa funkar för mig iallafall!

Uppdatering:
Efter ännu mer virkande med nålarna så är jag fortfarande jättenöjd! Greppen funkar fint och de ligger bra i min hand. Super helt enkelt!

One thought on “Virknålar

  1. Ping: 3. Spinnkurs och invirkade stenar | Skapligt Kreativt

Kommentera

