Cross My Heart

Jag har i helgen haft förmånen att åka tåg fram och tillbaka från Göteborg till Stockholm. Då passade jag på att ta med mitt senaste projekt: en stickning som ska bli en kortärmad kofta. Närma bestämt denna från Drops senaste sommarkatalog. En randig kofta i Drops Delight och Drops Alpacka (men det var slut i den rätta färgen i affären så jag fick ta Fabel istället) där man stickar med något som kallas ”förkortade varv”, för att få en effekt av diagonala ränder emellanåt. Dessutom är Delight ett flerfärgat garn med långa övergångar så effekten mot det enfärgade naturgarnet blir väldigt häftig!
Hur som helst hade jag kollat på denna fina kofta ett tag och till slut slog jag till! Men när jag var i garnaffären för att köpa garn fick jag en varning. ”Ingen bra idé att sticka den tröjan” sa hon i affären! Tydligen var mönstret väldigt svårt att förstå (svårare än vanligt när det gäller Drops!) och de höll på att omarbeta mönstret efter att massor av folk hade klagat. Så efter en litet tid så kom det nya mönstret ut, och jo det var ju lite tydligare iallafall. (Men faktiskt upptäckte jag nu att ena sekvensen inte riktigt stämde! Men jag testade mig fram och kom på lösningen till slut.) Så nu är jag klar med ena sidan av bakstycket och halvvägs med det andra bakstycket. Sen ska bara framsidan göras i två delar, med knapphål och knappar, så är den klar!
Fortsättning följer…

20140512-001658.jpg

20140512-001707.jpg

20140512-001714.jpg

2 thoughts on “Cross My Heart

  1. Hej, jag håller också på med den snygga modellen och är på avsnitt 4 på högra bakstycket där man ska ha ett visst antal på högra stickan. Visst måset de har missat att man ökat på omgången före och ska ha alla maskor utom 2 på den högra stickan. Då tycker jag att det ser rätt ut.

    • Ja precis! Blev helt förvirrad när jag kom dit med. Ignorerade, som du, detta och körde från början av stickan. Det funkade fint. Nu har jag bara en del kvar sen ska jag montera! 🙂 (Vet inte hur du hittade hit, men lyssna gärna på min podcast Skapligt kreativt, där pratar jag mycket om just denna tröja just nu! Länk finns i ett annat inlägg här på min blogg.)

Kommentera

