Döskallesjal nr 2

Jag var och hälsade på min mormor i Småland över påsk och ville ha med mig ett litet virkprojekt med mig på resan. Så jag tog med mitt stora nystan av Big Verona och en virknål och började på min andra döskallesjal. Men så när jag var halvvägs klar med den översta raden av döskallar så tog garnet slut!!! Olycka! Visst är det retligt när garnet tar slut… Så jag försökte hitta ett mindre nystan (Lady heter det, från Järbo garn, som är samma som Big Verona men i mindre nystan) i vitt. Men garnaffärer nära mitt jobb hade inget vitt! Dock köpte jag ett rosa som jag ändå hade tänkt ha till kant. Carolina från Marks & Kattens. Så jag beslutade att dra upp de sista varven så jag fick göra vanliga stolpgrupper så långt garnet räckte. Sen gjorde jag ett extra varv upptill med det rosa. Och så kanten då. Det blev faktiskt bra ändå!

20140426-180540.jpg
(Min systerdotter klagade på att jag ser så allvarlig och sur ut på bilderna här på bloggen. Så nu då! Litet leende!)

20140426-180720.jpg
Mönstret jag följt även denna gång är från Kungen & Majkis
Jag har inte blockat den än. Tänkte göra som jag gjorde med den första, alltså nåla upp den och försiktigt ånga med strykjärnet över eftersom det är akrylgarn. Sen är den klar för att användas nån gång efter sommarens varmaste dagar. Den är ju ganska tjock och varm så det passar inte riktigt när det är varmt. Nu är det ju mer lätta och luftiga sjalar i t.ex. kärleksknutar som gäller! Och just sådana är det ett par på gång!

Kommentera

