Döskallesjalen klar!

Äntligen är min första döskallesjal klar och jag är riktigt nöjd!

20140207-195259.jpg
Mönstret jag följde är från Kungen & Majkis och jag gjorde även kanten runt som tipsas om i samma blogg.
Garnet är Falk garn Tanja i svart med silver i virkat med nål 3. Det gick åt 2,5 nystan (100 g/nystan).
Eftersom den blev lite vågig och ojämn i formen gjorde jag även min första blockning! Alltså man spänner upp arbetet med nålar enligt önskad form och tvingar helt enkelt arbetet att ta den form man vill att det ska han. Kan göras på olika sätt, men efter tips så gjorde jag såhär: Eftersom garnet är akryl så nålade jag upp det på min strykbräda och och höll ett ångstrykjärn över. Gick jättebra och sjalen blev platt och följsam! Snabbt och lätt! Viktigt att se till att inte strykjärnet nuddar garnet eftersom det då troligtvis smälter och förstörs! Det hade ju varit synd när man äntligen var klar menar jag…

20140207-195755.jpg

20140207-195424.jpg

Kommentera

