Julmys med arbetskollegorna

Igår hade vi lite julfest med jobbet. Vi är ett ganska litet gäng, och en var sjuk, så det blev en mysig stund. Vi köpte in catering med jättegod italiensk mat eftersom vi alla tycker det blir tillräckligt med julbord såhär års ändå. Mumsigt som sjutton var det iallafall!

20131130-140135.jpg

Jag tog på mig ansvaret för det lilla söta efter maten, vilket jag gjorde förra året med. I år blev det lite olika chokladpraliner. Det blev lite kaos i köket på torsdagskvällen eftersom jag lyckades få till det så att ganachen skar sig! Katastrof! Chokladsmeten blev en klump som låg i en pöl av oljigt fett. Skit också! Jag tänkte att det måste ju gå att rädda på något sätt. Fram med Google och hittade ett inlägg med lösningen! Skuren choklad

Så eftersom jag ändå skulle göra Baileystryffel så värmde jag på en skvätt Baileys. Och mycket riktigt gick smeten ihop jättefint! Blank och sammetslen efter en massa rörande med sleven. *phu*

Sedan gjorde jag 2 smetar till. En smaksatte jag med lakritspulver och ljust muskavadosocker. Den andra blev med kanel och kardemumma. Även denna sprack! Så då tog jag en skvätt uppvärmd mörk rom i. Även den gick ihop igen riktigt bra.

Till sist gjorde jag en snöboll. Vit choklad med kokos och en skvätt citronsaft.

Ja sen var det ju bara att kyla smeterna och forma så bollar. Bara och bara. Chokladen jag doppade vissa av de i betedde sig väldigt konstigt och jag fick snabbfrysa vissa av bollarna för att kunna forma de alls. Minst samt svettigt i köket till sent på kvällen alltså. Men det var det värt! Och de blev väldigt uppskattade på festen!

Jag vek till och med små lådor i papper och la en av varje smak i. Mums! Perfekt lagom till kaffet efter den italienska buffén!

20131130-140537.jpg
Vit choklad/kokos, Baileys, lakrits och kanel/kardemumma blev alltså slutresultaten.

Kommentera

